woensdag 5 mei 1999

1999 / Contrasten Kortekaas en Johfra


Tot en met zaterdag 5 juni, is er een bijzondere tentoonstelling in Galerie Pictura in het Noord‑limburgse Aijen. Het is een dubbelexpositie van beeldhouwer Pieter Kortekaas (1943) en schilder Johfra (1919‑1998). Tussen de gestileerde, strakke beelden van Kortekaas en de minutieuze, magisch‑realistische schilderijen van Johfra zit een wereld van verschil.
In het werk van Pieter Kortekaas wisselen figuratie en non-figuratief elkaar af. De beeldhouwer neemt altijd de realiteit als vertrekpunt en zoekt vervolgens naar de essentie van vormen. Het eindresultaat van zo'n scheppingsproces kan dan een abstract werk zijn. Een vaak terugkerend thema is het mensfiguur. Statig en stram, krachtig van vorm en teruggebracht tot de essentie. Soms staat of ligt de mens in een constructie die herinnert aan een prehistorische tempel of offerplaats. Kortekaas heeft ook een aantal prachtige sculpturen van paarden en van vogels in hun vlucht op zijn naam staan. Het zijn tedere, poëtische beelden. Je moet je bedwingen om ze niet te strelen.  Kortekaas werkt alleen met de beste kwaliteit brons. De patina is belangrijk, want de kleur bepaalt mede de sfeer van het beeld.

Johfra ‑ de artiestennaam voor de vorig jaar overleden fijnschilder Johannes- Franciscus van den Berg ‑ was eind jaren zestig, begin jaren zeventig een echt cultfiguur. Een  kring van kunstliefhebbers is Johfra altijd trouw gebleven. Na zijn overlijden en de publicatie van een autobiografie groeit de belangstelling weer een voor de persoon en het leven van Johfra.. Zijn landschappen zijn van een barokke overdaad met Indiase en Chinese tempels. De mens, vaak naakt afgebeeld of gehuld in een toga, is een nietig wezen geleid door Gods hand. Even los van de beeldtaal, die dus veel weerstand opriep in de kunstkritiek, technisch is het natuurlijk ongelooflijk knap wat Johfra kon. Hij bediende zich van moeilijke zeventiende‑eeuwse schildertechnieken en wie met een loupe naar zijn werk kijkt, zal stom verbaasd zijn door de vele uiterst fijn geschilderde details.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten