Max
Kreijn- The Perfect Fit
aquarellen
en kleine olieverfschilderijen
opening: Zondag 12 december 2010, 15.00 uur opening door Marijke Raaijmakers.
Zij was jaren de vertegenwoordiger van Max Kreijn in Nederland.
In haar galerie in Grubbenvorst heeft zij jaren hem vertegenwoordigd, in 2004 droeg zij haar galerie over aan Judy Straten en was er geen plek meer voor Max Kreijn. Door Marijke Raaijmakers kwam Max bij Galerie Pictura en zij besloten om een solo expositie te organiseren waarbij Marijke Raaijmakers de opening zal verrichten.Deze tentoonstelling is een combinatie van werken uit de serie TEN YEARS OF TRAVEL
(1998-2009) en Max Kreijn’s nieuwe serie THE PERFECT FIT (2008-2010), die gezien kan worden als een nieuw onderzoek van de kunstenaar in een kleiner formaat, waarin hij, na een periode van niet-schilderijen (na dertig jaar van visueel bezig zijn) zoekt naar de perfecte vormen en afmetingen van stillevens, die daardoor meer abstract geworden zijn; de uiteindelijke eenvoud van kleiner werk waarin al het onnodige weggevallen is.
(1998-2009) en Max Kreijn’s nieuwe serie THE PERFECT FIT (2008-2010), die gezien kan worden als een nieuw onderzoek van de kunstenaar in een kleiner formaat, waarin hij, na een periode van niet-schilderijen (na dertig jaar van visueel bezig zijn) zoekt naar de perfecte vormen en afmetingen van stillevens, die daardoor meer abstract geworden zijn; de uiteindelijke eenvoud van kleiner werk waarin al het onnodige weggevallen is.
Wat overblijft is een welhaast abstracte visie van
een wel duidelijk herkenbare object, dat bestaat bij de gratie van zijn
vermogen het licht eromheen te schilderen.
Na
de serie ‘tien jaar reizen’, een verzameling van verstilde momenten,
geschilderd tijdens zijn reizen over vier continenten –‘met zijn combinatie van het oog van Vermeer en het instinctief begrip
van een surrealist, schept hij voor de kijker een beeld van ‘de ziel’ van door
hem bezochte plaatsen, die zowel onmiddellijk als tijdloos zijn’, schreef een
recensent in de pagina’s van de Wikipedia onlangs- hield de kunstenaar zich gedurende een
intensieve periode bezig met het schrijven van een trilogie van romans (‘The Altar Boy’, ‘The Passion’ en ‘The Not-quite-frozen Lake Of Tender Hurt’.)
In 2008 stapte hij zijn atelier in Bangkok binnen en nam zijn kwasten weer ter hand en ineens realiseerde hij zich dat hij voor deze nieuwe serie zijn onderwerpen op een nieuwe wijze benaderde. Hij ontdekte dat het schrijven van een aantal romans, zijn schilderswijze ‘beschrijvend’ gemaakt had.
In 2008 stapte hij zijn atelier in Bangkok binnen en nam zijn kwasten weer ter hand en ineens realiseerde hij zich dat hij voor deze nieuwe serie zijn onderwerpen op een nieuwe wijze benaderde. Hij ontdekte dat het schrijven van een aantal romans, zijn schilderswijze ‘beschrijvend’ gemaakt had.
Schrijven en schilderen zijn uiteindelijk allebei
gebaseerd op een proces van visualisatie en zodoende merkte hij dat hij was
gaan schrijven op een schilderachtige wijze en logischerwijs eenvoudiger en
meer beschrijvend was gaan schilderen; niet meer de grootse, wijde, welhaast
abstracte schilderijen van met licht overgoten interieurs, maar de -zover
mogelijk- essentie van een object. ‘Het concentreren van emoties in een
kleinere ruimte,’ schreef een andere criticus.
Grote
interieurs hebben plaats gemaakt voor gedetailleerde stillevens van reflecterende
zilveren schalen en kristallen karaffen, de vouwen in brokaat stofmateriaal en
hun rijke schakeringen, vastgelegd op kleinere formaten.
‘THE
PERFECT FIT was een oefening in zelfbeheersing, terwijl ik probeerde de zaken
te vereenvoudigen,’ zegt de kunstenaar over zijn nieuwe serie van 48 kleinere
werken, waarvan een aantal deel uitmaken van deze tentoonstelling.
‘Ik denk dat, als een serie, dit mijn meest
abstracte werk is in jaren, meer verbeeldingen van emoties en gevoelens
-conceptuele stillevens-, dan pure representaties van realisme. Meer de
abstractie van een bloem, een kristallen glas of een porseleinen koffiepot.
Tenslotte schilder ik al jaren het licht om het object heen en niet het ding
zelf.’
Te zien t/m 22 januari 2011.
Info Roel van der Veen 0485-341970 –
info@galeriepictura.nl