David Schneuer:
kunstzinnig getuige van het Europa tussen de beide wereldoorlogen
Unieke expositie
in galerie Pictura, Aijen
Door Karel
Bruinsma
Het is galerie
Pictura gelukt om een bijzondere expositie samen te stellen rond het werk van
David Schneuer. Een opmerkelijke kunstenaar wiens werk zich bevindt in de
collecties van grote musea over de hele wereld, van ons eigen Rijksmuseum tot
het Boston Fine Art Museum. Schneuer=s werk is verwant
aan het Duitse expressionisme maar valt ook op door de subtiele humor die hij
in zijn schilderijen en tekeningen legt.
De opening wordt op vrijdag 22 nov. om 20.00 u.,
verricht door drs. Ron Manheim, adjunctdirecteur van het Museum Schloss Moyland te
Bedburg-Hau(D)
David Schneuer zag in 1905 in het Poolse Galicia het levenslicht. Hij
groeide tot zijn achttiende jaar op in München. Daar bezocht hij de
Kunstgewerbeschule.
In 1920 vertrok de jonge Schneuer naar Parijs om te werken in het centrum
van de moderne kunst. Hij maakt kennis met het werk van o.m. Picasso, Bracque
en Chagall. Acht jaar later keert hij terug naar München waar hij in aanraking
komt met de Duitse expressionisten als Georg Grosz, Max Beckmann en Ernst
Ludwig Kirchner. Vooral die laatste was van grote invloed op de ontwikkeling
van David Schneuer. Het was de bloeitijd van het expressionisme.
Israël
Schneuer ging aan het werk als decorontwerper en ontwierp affiches voor
het Münchener Schauspielhaus. Hij ontwierp onder meer de affiches voor de
voorstellingen van Berthold Brecht. In deze periode verfijnt Schneuer zijn
techniek als lithograaf. Zijn connecties met Brecht en het Schauspielhaus, zijn
expressionistische manier van werken, maar vooral zijn Joodse komaf zijn
voldoende redenen voor het Naziregime om deze verdachte kunstenaar als >entartet= te beschouwen. Hij wordt in
1933 gearresteerd en in Dachau opgesloten. Het lukt Schneuer dan nog om in
hetzelfde jaar te emigreren naar Palestina. Hij vestigt zich in Tel Aviv waar
hij tot zijn dood in 1988 blijft wonen.
Getuigenis
In Israël heeft Schneuer grote invloed op de ontwikkeling van de moderne
kunst in het jonge land. Hij ontwerpt wandschilderingen voor tal van openbare
gebouwen en pleinen niet alleen in Israël maar ook in het buitenland. David
Schneuer observeerde de wereld en de mensen om hen heen en transformeerde zijn
indrukken op humorvolle wijze op het doek. Daarmee gunt hij de toeschouwer een
blik op het leven in de jaren twintig en dertig. Ook in zijn latere werk blijft
Schneuer zijn motief van mensen en de relaties die zij onderling leggen, trouw.
De mensen lijken figuranten die zijn weggelopen uit de opera la Bohème of de
romans van Baudelaire of de posters van Toulouse-Lautrec.
La jolie vie
Het is alsof de toeschouwer over Schneuer=s schouder meekijkt terwijl Schneuer in een hoekje van een Parijs café de
mensen om hem heen in zich opneemt. Dan pakt Schneuer zijn schetsboek en zien
we het Parijse jolie vie zich aan onze ogen voltrekken. We zien de dames flirten
met de heren die daar op hun beurt duidelijk niet ongevoelig voor zijn. In zijn
werk is Schneuer=s ambacht als affiche ontwerper
onmiskenbaar aanwezig. Hij combineert vakmanschap met subtiele humor en een
licht ironische kijk op het hem omringende leven. Dat maakt zijn werk tot een
blijvende getuige van het leven tussen de beide wereldoorlogen.
David Schneuer is te zien van 26 november t/m 4 januari 2003.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten