Galarie Pictura na
tien jaar op weg naar nieuwe toekomst
Galeriehouder
Roel van der Veen “komt weer een beetje thuis”
(door Karel Bruinsma)
Galerie Pictura
bestaat sinds 15 november 1996. Galeriehouder Roel van der Veen kreeg kunst met
de paplepel ingegoten. Zijn vader was kunsthandelaar met een bijzondere
voorliefde voor de romantische schilderkunst. Vader van der Veen werkte
eveneens onder de naam Pictura. Het Haagse gezin van der Veen kwam in 1963
terecht in Aijen, gemeente Bergen Limburg. De jonge Roel ging met zijn vader
samenwerken in een groothandel voor schilderijen en reproducties. Daarnaast
dreven vader en zoon van der Veen een kunsthandel in Venlo. Toen vader van der
Veen in 1980 overleed ging Roel verder op het pad van de schone kunsten. Hij ontwikkelde
zich tot een vakkundig lijstenmaker. In 1996 opende Roel in Aijen zijn nieuwe
galerie en lijstenmakerij onder de naam Pictura.
Lag
het accent in de afgelopen tien jaar op moderne kunst, na tien jaar keert Roel
terug naar zijn oude liefde: de romantiek en het realisme. Een ingrijpende
koerswijziging die niet alleen zichtbaar wordt in het nieuwe aanbod. De galerie
zelf ondergaat eveneens een metamorfose. De expositieruimte wordt substantieel
uitgebreid, de entree wordt vernieuwd kortom het tweede lustrum luidt een
complete vernieuwing in. Vanwaar deze wijziging?
Kriebels
“Ik
kijk natuurlijk heel veel bij kunstenaars en ben intussen goed op de hoogte van
het aanbod,” zegt Roel, “maar zo
rondkijkend merkte ik bij mezelf dat ik toch vooral bij de realistische werken
de kriebels krijg. Het raakt me, fascineert me. Dat heeft natuurlijk alles met
mijn eigen achtergrond te maken. Het is eigenlijk een beetje thuiskomen”. Vader
Roel senior was een kenner van de romantiek. Dus dat kreeg Roel junior met de paplepel
ingegoten. “Weet je wat het is, realisme blijft sluimeren. Er zijn wel allerlei
trends maar trends gaan voorbij. Romantiek blijft. Het spreekt aan, het is
herkenbaar en kan ook nog eens als investeringsobject dienen”. Roel noemt zichzelf bevoorrecht. “Ik kan de
dingen doen die ik graag wil doen, handelsgeest is niet per definitie mijn
drijfveer. Het is in de eerste plaats de liefde voor dit werk”.
Podium
Die
liefde voor de kunst zette Roel er tien jaar geleden toe aan om naast de
lijstenmakerij te starten met de galerie. Hij werkte nauw samen met Peter Wilms
Art uit Baarlo voor wie hij de zeefdrukken die in diens studio werden gemaakt
inlijstte. Zo kwam Roel in contact met gerenommeerde kunstenaars als Richard
Smeets, Kenne Gregoire, Eric Toebosch en Annelies Hoek. Zijn galerie werd een
podium voor kunstenaars uit de regio maar ook ver daarbuiten. Pictura ’s naam
is inmiddels gevestigd. Is het dan geen groot risico om nu zo’n grote draai te
maken? Roel heeft er alle vertrouwen in. “Mensen die voor modern werk komen,
zien in het realisme toch ook een nieuwe schoonheid. En bovendien blijf ik
aandacht besteden aan mensen als Richard Smeets om maar een naam te noemen. In
het nieuwe deel van de galerie ligt het zwaartepunt op de realisten als
Cornelis le Mair, Erik van de Beek, Paul van Ernich of Charles Henri. In het
oude deel van de galerie blijft ruimte voor de figuratieve kunst van
kunstenaars Richard Smeets of Joep de Bekker. De combinatie is niet vreemd
omdat hun werk grenst aan het realisme.
Sfeer
Het
verschil tussen abstract modern werk en realisme ligt toch vooral in de
beleving van de toeschouwer. Maar het is wel zo dat de techniek in realistische
kunst een belangrijke rol speelt. Techniek die dus garant staat voor kwaliteit.
“In abstract werk is de sfeer bepalend,”aldus Roel, “dat kan meditatief zijn of
juist heel dramatisch. Natuurlijk is de sfeer in een realistisch werk ook van
belang, maar de technische vaardigheid van de schilder speelt hier een
belangrijke rol. Hoe beter iemand de glaceertechniek beheerst hoe dieper een
werk wordt. De penseelvoering luistert heel nauw maar essentieel is voor mij
toch het gebruik van licht. Dat is allesbepalend voor de sfeer van een werk. Overigens
vind ik dat je een kunstwerk geen titel moet geven. Dan kader je een werk in. Het
publiek moet zelf zijn fantasie de vrije loop laten.”
Verliefd
Hoe
zeer Roel ook van de hem omringende kunst kan genieten, hij kan er zakelijk
gezien wel afstand van doen. “Natuurlijk is er werk waarvan ik denk ‘nou, dat
wil wel boven de bank’. Maar ik kom dagelijks met kunst in aanraking. Het
blijft voor mij daarom ook een zakelijk karakter hebben. Dat moet natuurlijk
ook, maar verliefd worden op een werk, ja dat kan mij ook gebeuren. Ik ben wel
heel blij als iemand een werk koopt die daar hetzelfde bij voelt als ik. Hoe ik
tot een keuze kom? Er is natuurlijk heel veel aanbod. Ik ga in ieder geval
altijd op atelierbezoek en heb inmiddels wel geleerd het kaf van het koren te
scheiden. Dat blijft ook een beetje het geheim van de smid.”Maar succes wordt
uiteindelijk bepaald door de beschouwer.” Hoe dan ook, Roel ziet de nieuwe
start vol vertrouwen tegemoet.
Op 8 oktober om 15.00
uur vindt het startsein van dat nieuwe begin plaats met een groepsexpositie die
de openstelling van de vernieuwde galerie markeert Deelnemende kunstenaars aan
deze expositie zijn o.m. Paul van Ernich, Cornelis le Mair, Annelies Hoek, Henk
Mulder en Richard Smeets.
De opening wordt
verricht door dhr. Klaverdijk, burgemeester van de gemeente Bergen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten